søndag den 8. februar 2009

Hvor skal grænserne så sættes ?

Det er nu at bogen begynder på det hårde arbejde. Min ide med at skrive om bogen er ikke at fortælle en masse om mig selv, men mere for at vise hvilken vej Peter og jeg er på vej hen, samt vise mine reflektioner mens jeg læser bogen.

Grænserne skal sættes der hvor vi føler at vores liv er "overloaded". Det vil være meget forskelligt fra person til person.


Det første sted jeg har prøvet at sætte grænser er mht mine emails. Jeg får ikke særligt mange emails i forhold til mange af dem som jeg kender, men det var blevet lidt af en besættelse. Jeg trykkede hele tiden på knappen. Jeg har allerede for lang tid siden ændret min opsætning så jeg aktivt skal gøre noget for at tjekke mail, så de ikke bare popper op når de kommer. Det havde Peter jo allerede lært da han læste "Getting Things Done" (GTD). Se hans blog Effective Beans omkring Email Nirvana.
Så jeg besluttede at tjekke mail to gange om dagen. Det har holdt hårdt :o), en anden ting som jeg prøver at gøre er at kun svare på 5 hver gang. Det vil sige at vælge dem ud som har mest betydning på mit liv.


Det er næste afsnit af bogen, "Choosing the Essential, and Simplifying". Her begynder det spændende for hvad er det essentielle ? igen er det forskelligt fra person til person, Leo (forfatteren) har nogle gode spørgsmål for at komme videre her.


Ingen kommentarer: