søndag den 8. februar 2009

Haiko Digte

Jeg lærer en masse nyt fra denne bog, måtte lige dele dette.

Haiku (taget fra Wikipedia) er en japansk lyrikform med strenge formkriterier. Et japansk haikudigt består som udgangspunkt af 17 skrifttegn fordelt på tre grupper med hhv. fem, syv og fem tegn, men det overholdes ikke altid, især ikke i oversættelser eller i haikudigte skrevet på andet end japansk.

Haiku skal indeholde natur og skal foregå i nutid.
Haiku-digtningen opstod i 1600-tallet, fra denne tid er en af de kendteste digtere Matsuo Basho. Siden er digtformen undergået flere forandringer og fornyelser og den har også, især i det 20. århundrede, bredt sig sig til den vestlige verden, hvor mange forfattere benytter formen.

Himlen og lyset ...
farverne;
egentlig er forklaringen let,
men det er naturen ligeglad med ...

Se også et fantastisk et af Michael Jørvang, se http://digte.dk/dagens/dagens.asp. Jeg har bare taget nogle få vers ud af digtet.

Solen danser ude på havet

Her på mit flyvende tæppe
iført min varme hud
ser jeg ud over dig
fra min sandbunker

I øjeblikket er jeg alt
det jeg ikke må

Jeg kan prøve
fange lyset
hvis jeg forsøger
hvis jeg efterlever
det usagte

Det vil blive
en smuk solnedgang
en elegant måge svæver forbi
stadig dig

Jeg drikker hurtigt
blive fuld
spiser hurtigt
blive mæt
misunder de elskende
stjæler deres kys
på afstand

Nu går solen ned
duggen lægger sig
uden nåde fanger den dagen ind
den manglende kontakt sænker sig
som tusmørket

jeg må videre..

Ingen kommentarer: